۱۴۰۳,۰۲,۰۶

༜ توضیحات ༜

پس از طراحی مدارات الکترونیکی، چاپ برد با ویژگی‌های مورد نظر نیازمند اطلاعاتی در مورد ویژگی‌ها و انواع روش‌های قابل پیاده‌سازی برای چاپ برد است.
PCB ها را می‌توان از لحاظ جنس و تعداد لایه‌های مسی و … به چندین دسته تقسیم‌بندی کرد. ابتدا این بردها را از لحاظ تعداد لایه‌ها و اصطلاحات معمول مرتبط با این موضوع بررسی می‌کنیم:

singlepng

⇜ برد مدار چاپی تک لایه

همانطور که از اسم‌شان پیداست در این نوع بردها یک لایه‌ی مسی داریم که در یک طرف برد کشیده شده است و فقط در آن سمت برد می‌توان لحیم کاری انجام داد. این نوع بردها برای کاربردهای ساده مورد استفاده قرار می‌گیرند و قیمت کمتری نسبت به بردهای دو و چند لایه دارند.

⇜ برد مدار چاپی دو لایه

بردهای دو لایه، در هر دو طرف برد لایه‌ی مسی دارند که در نتیجه می‌توان قطعات را در دو طرف برد قرار داد و به این ترتیب ابعاد برد را کاهش داد.

doublepng
multi

⇜ برد مدار چاپی چند لایه

در این نوع بردها، بیشتر از دو لایه مسی وجود دارند که از یکدیگر ایزوله شده‌اند. معمولا لایه‌های میانی در این نوع بردها (جز لایه‌های Top Layer و Bottom Layer) به تغذیه مدار اختصاص داده می‌شوند. هزینه چاپ بردهای چند لایه بیشتر از انواع دو لایه و تک لایه است.

عامل دیگری که برای چاپ PCB باید مدنظر قرار داد جنس برد است که باید با شرایط رطوبت و دمای محیطی که باید در آن کار کند متناسب باشد. جنس این نوع بردها می‌تواند فیبر استخوانی یا فیبر فایبر گلاس باشد.

⇜ فیبر فایبر گلاس

فیبر این نوع بردها از جنس فایبر گلاس (الیاف پشم شیشه) و معمولا به رنگ سفید یا سبز روشن است و تحمل دمایی بالا و استحکام بیشتری نسبت به فیبر استخوانی دارد. .

⇜ فیبر استخوانی(فنولیک)

این نوع فیبر معمولا به رنگ قهوه‌ای است و معمولا برای بردهای یک لایه استفاده می‌شود. فیبرهای استخوانی مقاومت زیادی در برابر حرارت هویه ندارند و در دماهای بالا به راحتی مس از روی آن جدا می‌شود. از فیبر های استخوانی معمولا برای بردهای یک لایه و ساده استفاده می شود و سوراخکاری این نوع برد ها به راحتی انجام می‌شود..

برای محافظت برد از انواع اثرات محیطی از جمله اکسید شدن خطوط مسی، نویز محیط و … لایه‌ای دیگر بر روی برد (بیرونی‌ترین لایه) کشیده می‌شود که اصطلاحا به چاپ سبز معروفند. این لایه‌ی محافظ می‌تواند به رنگ‌های مختلفی از جمله سبز، آبی، قرمز، سفید، مشکی و … باشد. از مزایای این لایه محافظ این است که در هنگام لحیم کاری پایه‌های نزدیک به هم از اتصال آنها به یکدیگر جلوگیری می کند.
در نهایت نوشته‌هایی روی لایه محافظ چاپ می‌شود که راهنمای نوع و جهت قرارگیری قطعات بر روی برد (برای مونتاژ کار)، لوگو یا نام سازنده و تست پوینت‌هاست. این لایه، لایه مارکاژ یا سیلک اسکرین نامیده می شود که معمولا به دو رنگ سفید یا مشکی است.
در بردهایی که حرارت بالایی تولید می‌کنند، برای دفع حرارت ایجاد شده از یک لایه آلومینیوم در یک روی برد استفاده می کنند. در این نوع بردها، یک طرف فیبر یک لایه ی مسی از مدار مورد نظر، و در طرف دیگر یک لایه‌ی پوشیده شده از آلومینیوم داریم که مانند یک هیت سینک حرارت برد را به بیرون منتقل می‌کند.
برای بردهای دو لایه یا بیشتر، لایه‌های مسی مدار، کاملا جدا از یکدیگر قرار دارند. در صورتی که برای قطعات DIP و یا viaها نیاز به سوراخ کردن فیبر باشد، برای اتصال لایه‌های مسی، لازم است تا داخل این سوراخ‌ها یک لایه‌ی فلزی قرار بگیرد تا اتصال برقرار شود. این عمل را متالیزه کردن برد می گویند. .

کليه حقوق اين سايت متعلق به سام نیک میباشد